אימון לשיפור המיומנויות החברתיות ומערכות היחסים
למבוגרים בעלי לקות קשב וריכוזAD(H)D
מאת: נעמי גינת
המיומנויות החברתיות משמשות אותנו במשפחה, בעבודה, בזוגיות , בהורות ובכל מגע שיש לנו עם אנשים אחרים.
מיומנויות חברתיות הן כישורים הניתנים לרכישה ולשכלול במהלך החיים. אנו לומדים ומתרגלים אותן באמצעות חיקוי התנהגויות הורינו ואחינו הבוגרים, ובעקבות לקחים שהפנמנו מהתנסויות שעברנו.
אנשים בעלי מיומנויות חברתיות מפותחות - מקיימים מערכות יחסים מהנות ומתגמלות יותר; משיגים באסרטיביות חלק גדול יותר מצרכיהם ורצונותיהם ; מסתגלים לשינויים יותר בקלות ; מתקדמים מהר יותר בסולם התפקידים ; ורצויים יותר כחברים וכשותפים לבילויים.
לקות קשב וריכוז הינה תסמונת שהסובלים ממנה (כ-9% מהאוכלוסיה) מתקשים יותר בבניית וייצוב מערכות היחסים שלהם.
יחסיהם מאופיינים בהרבה "אי הבנות", כאב, ניכור, בדידות, התפרצויות וחוסר יציבות.
התמכרויותכופות הם נחווים , בטעות, כחסרי-אחריות, לא-אמינים, לא-איכפתיים, אגואיסטים, ילדותיים ועצלנים.
בקרב הלוקים בתסמונת קיים שיעור גבוה של התמכרויות (עישון, סמים, אלכוהול) והם נוטים להסתכן ולהיפגע מתאונות יותר מאחרים.
התפקודים הניהוליים הלקויים של בעלי ה- ADD - גורמים להם לאחר לעיתים קרובות, לדחות ביצוע מטלות לרגע האחרון, להתנהל בחוסר יעילות, ועם בעיות באירגון וסדר. הדבר גורם לתגובות של כעס ואכזבה גדולים מצד הסובבים, אשר חושבים , בטעות, כי אינטימיותהם לא השקיעו די מאמצים בכדי : להספיק יותר, לעמוד בלו"ז, להגיע בזמן לפגישה או לעמוד בהתחייבויות שלקחו על עצמם ; וה"באלאגן" שהם זורעים סביבם- מוציא אותם משלוותם.
בעלי AD(H)D - מתקשים לייצר אינטימיות אף ביחסיהם עם בני/בנות זוגם ומשפחתם הקרובה. באופן לא מודע הם מתנהגים באופן שגורם לניכור והתרחקות, ואינו מקדם קירבה ורעות.
על מנת לקיים יחסי אינטימיות - עליך לחלוק עם הזולת בחוויותיך וברגשותיך, הנעימים והמכאיבים כאחד. עליך להיות נכון ומסוגל להקשיב לרעך מתוך עניין ואיכפתיות, ולהגיב לדבריו בתגובה קוהרנטית. במערכות יחסים אינטימיות מצופים הצדדים לפתור את המחלוקות המתגלעות ביניהם לא ע"י התנצחות והכנעה, אלא ע"י הידברות ונכונות לוותר ,על-מנת להגיע לפתרון בו הכל יהיו מרוצים. אנשים המקיימים מערכות יחסים קרובות אמורים להיות בעלי רצון ויכולת למחול ולסלוח לעצמם ולבן-זוגם, ולשפר התנהגויות המחבלות ביחסים.
במערכות יחסים שכאלה- מצפה כל אחד מהצדדים לנאמנות ובטחון בקשר,לגילויי חיבה, להערכה חיובית , ולהעדפתו הברורה על פני בני-זוג פוטנציאליים אחרים.
לאנשים בעלי AD(H)D יש קושי בקיום התנאים הנ"ל, ומערכות היחסים האינטימיות שלהם חסרות יציבות ומאופיינות בהרבה "התלקחויות", מפחי-נפש, ותסכול מצד בני-זוגם.
בשל הקושי שלהם ב"ויסות רגשי", ובגלל "הפתיל הקצר" שלהם- הם מחרחרי ריב, ונגררים להמון חיכוכים והתלהמות, אף על עניינים של מה-בכך. במהלך המריבות הם עלולים לשלח האשמות ומילים קשות בבני זוגם ; מבלי לשלוט בעצמם ומבלי לחזות את עצמת הפגיעה והנזק למערכת-היחסים , החשובה להם.
בעלי לקות הקשב והריכוז - נוטים להשתעמם בקלות. כך ,אפוא, אחרי שבת- הזוג נענתה לחיזוריהם , הם חשים שהריגוש הסתיים , והעניין שלהם בה - הצטמצם מאד.. קשה להם להתמקד רק בבן הזוג שלהם, ולהקדיש לו את עיקר תשומת-לבם, מה שגורם לבן-הזוג לחוש לא-חשוב ולא מוערך.
במערכות יחסים מתמשכות - הם חסרי מנוחה ותובעים "אקשן" ושינוי תמידיים. אחרת- הם מתנתקים לתקופת-מה ומחפשים ריגושים ממקורות חליפיים.
אותן שגיאות שכבר נעשו במערכות היחסים - עלולות לשוב ולחזור על עצמן, ללא שיפור כלשהוא. זאת עקב נטייתם של בעלי התיסמונת לשכוח ;ויכולתם המוגבלת להפיק לקחים מהעבר.
התוצאה היא מערכות יחסים שאינן מספקות ושאינן מאריכות-ימים, הרצופות בעליות ומורדות קיצוניים.
בקריירה מתבטא הדבר בהחלפת מקומות עבודה לעיתים מזומנות יותר, ובזוגיות- בשיעור גירושין גבוה במיוחד.
רבים מהמבוגרים הלוקים ב-AD(H)D - לא אותרו ככאלה בילדותם, ולכן לא זכו לקבל טיפול מתאים.
כמו בכל תיסמונת- לא כל התסמינים מופיעים אצל כל אחד, ולא באותה עצמה של התבטאות. בהרבה מהמשפחות בהן אובחן משהוא הסובל מלקות קשב וריכוז- ניתן למצוא עוד קרובי משפחה המגלים סימפטומים דומים, שכן לתיסמונת , המופיעה בעיקר אצל בנים- יש קווים גנטיים.
אנשים שאובחנו בבגרותם כלוקים בתסמונת, והוצע להם טיפול , הכולל עפ'יר תרופה בצד ליווי בשיחות - שיפרו מאד את תפקודיהם, הן באינטראקציות הבין-אישיות שלהם, והן בפרודוקטיביות ובבניית האמינות האישית והמוניטין. כתוצאה- עלו מאד הדימוי והערך העצמי שלהם, וחייהם הפכו למאוזנים יותר. אפילו שנתם השתפרה, והם נפטרו מקשיי ההירדמות והיקיצה שלהם.
מנסיוני כיועצת חינוכית וכמאמנת לבעלי לקות קשב וריכוז- הטיפול התרופתי הוא לעיתים משמעותי להצלחת הטיפול הנוסף.
בגלל המוטו התחרותי-הישגי לאורו מתחנכים הגברים בחברה שלנו, ובשל מאמציהם לעמוד בקצב ובציפיות החברתיות מהם - הם לא נוטים לפנות לייעוץ ולבקש עזרה. במקום זה הם מכחישים את הבעיות, מסתגרים, מפנים האשמות לאנשים שסביבם, וגורמים לנזקים קריטיים ואף בלתי-הפיכים למערכות היחסים החשובות שלהם.
לכן האימון coaching עשוי להתאים מאד לבעלי ADHD .
האימון מושתת על אחווה ואחריות משותפת בין המאמן למאומן, והתפיסה לפיה אין בלקוח משהוא "מקולקל" שעל המאמן לסייע ולתקן.
האימון הוא ממוקד ויישומי; מגוון ודינמי; ומשלב למידה ופעולה.
אימון מבוגרים הסובלים מלקות קשב וריכוז יתמקד ברכיבים הבאים:
^ הכרת מאפייני הלקות והשתקפותם בתחומי החיים השונים (כנקודות
חוזק או חולשה)
^ "סינגור עצמי" ובניית סביבה אקולוגית מיטבית, בהתאם לצרכים
ולהעדפות האישיות המיוחדות.
^ ניטור ההתנהגויות המחבלות
^ למידה ותירגול של מיומנויות חברתיות חליפיות
^ שיפור התיפקודים הניהוליים (ניצול מיטבי של הזמן תיכנון לו"ז
ריאלי, אירגון המרחב וסידור והחפצים, טכניקות לזכירה, עבודה
בהתאם לסדרי-עדיפויות ועוד)
^ בניית אמינות אישית (שיפור המשמעת העצמית ולקיחת אחריות,
התמודדות עם הנטייה לדחיינות, עקביותוהשלמת משימות, עמידה
בהתחייבויות)
^ טיפוח התקשורת הבין-אישית
^ ניהול חיים מאוזנים ומספקים.